.

START (Elke ochtend tussen 6.00 en 8.00)

 

Ik verwelkom je op deze 14 dagen course. (zo t/m vr)

In deze kennismaking met de Mysore methode van Ashtanga Yoga, leer je de 3 belangrijkste basis elementen van de practice (Tri-Stana);

1. Ademhalings-beheersing 

2. Energie-beheersing via onderbuik en bekkenbodem

3. Zintuigelijke-beheersing van je ogen en oren  

In de Morning school leer je eerst de zonnegroeten en de staande houdingen om een basis te leggen zodat je veilig en stabiel verder kunt gaan in de rest van de serie.

De Fysieke en Mentale voordelen van een consistente Ashtanga yoga practice zijn: meer kracht, flexibiliteit, concentratie, verbeterde spijsvertering, hogere energieniveaus en meer gemoedsrust.

Het is een proces dat je leven op een diepgaande manier kan transformeren.

 

Waarom Mysore stijl je het beste van Yoga biedt 

 

1. Krijg één-op-één aandacht

In een Mysore stijl bij Ashtanga yoga Nijmegen krijg je alle voordelen van een één-op-één les in een groepsomgeving.

Op de eerste dag leer je de drie punten van concentratie (Tristana). Dan leer je de ademhalings-bewegingen die horen bij de zonnegroeten (surya namaskara)

 

Dit zal de basis van je oefening vormen. Je kunt het aanpassen als dat nodig is en je kunt oefenen in een tempo dat bij jou past.

Als je al eerder ashtanga hebt beoefend maar de volgorde niet kent, is dat niet erg. Je hoeft het niet te weten.

De leraar zal je helpen om delen van de serie te herhalen, zodat je het kunt gaan onthouden.

 

2. Bouw vertrouwen op met je leraar

Aan het begin van je eerste les maak je kennis met je docent. Neem kort de tijd om iets te vertellen over jezelf, en vermeld of je blessures of eerdere yoga-ervaring hebt. Hij/zij zal je de eerste dag door je practice begeleiden en na verloop van tijd zal hij/zij je meer en meer leren kennen. Deze persoonlijke band betekent dat je leraar beschikbaar is om vragen te beantwoorden en je te ondersteunen en begeleiden op basis van jouw individuele behoeften.

 

3. Maak deel uit van een groep

Ashtanga beoefenaars brengen veel tijd samen door in de Mysore ruimte. Hoewel de ruimte over het algemeen stil is, leer je andere beoefenaars kennen en na verloop van tijd ontwikkel je, door een gedeelde connectie met de beoefening, vriendschappen en steun.

Geregeld is er een extra bijeenkomst over de achtergrond, ervaringen, filosofie of gewoon een moment na de les ergens met koffie/thee en gezelligheid.

 

4. Het wordt jouw yoga Practice

Een van de geweldige voordelen is dat Mysore style ashtanga een practice is die met je mee kan reizen. Vanaf je eerste les heb je iets aangeleerd om 'mee te nemen'. Dit betekent dat als je niet naar de les kunt komen of als je op reis bent, je toch kunt oefenen.

Er zijn Mysore stijl ashtanga lessen over de hele wereld en een netwerk van wereldwijde beoefenaars. Dit betekent dat je tijdens je reis naar de les kunt gaan en precies weet wat je kunt verwachten.

 

5. Leer op een veilige en opbouwende manier

Als we terugdenken aan de basis van de beoefening, de drie aandachtspunten (Tristana) , is het geschikt voor iedereen. We hebben allemaal verschillende fysieke mogelijkheden, maar de beoefening kan ons veel leren over ons zelf. Persoonlijk heb ik lesgegeven aan mensen in de leeftijd van 20 tot 75 jaar, en ook aan degenen die beperkt mobiel zijn. Zolang de focus op de drie aandachtspunten ligt, kan iedereen er baat bij hebben.

Zoals verteld, bouwt de oefening verder op eerdere houdingen in de reeks. Dit betekent dat als je doorgaat met het aanleren van meer uitdagende houdingen, je lichaam de nodige flexibiliteit en kracht zal hebben opgedaan om dit ook veilig te doen. Tegen die tijd heb je ook een goede band opgebouwd met je leraar en hij zal je kunnen helpen om deze fase van je beoefening zorgvuldig te doorlopen.

 

6. Flexibele tijden

De Yoga ruimte (Shala). is meestal toegankelijk tussen de twee a drie uur. Je hoeft niet op de begintijd van de les aanwezig te zijn, of de gehele les te blijven. Kom langs wanneer het jou uitkomt en blijf zo lang als je wilt. Het doel is om een regelmatige beoefening te krijgen, dus zelfs als je maar 15 minuten per dag hebt, zul je al snel de voordelen beginnen te merken.

 

7. Ga dieper in je beoefening (stilte)

Omdat de ruimte stil is en we de drie focus punten hebben om mee te werken, zullen we een diep gevoel van concentratie creëren. De Practice wordt een bewegende meditatie en een plek van waaruit we een dieper deel van onszelf kunnen ontdekken.

 

 

 De student kan op elk moment aangeven of hij een aanpassing of aanraking liever niet ontvangt.

 

De Practice moet ideaal gezien elke dag worden gedaan (met uitzondering van volle en nieuwe Maan, zaterdag of zondag en de eerste drie dagen van de menstruatie).

Deze dagelijkse herhaling bouwt een diepe hitte en opening in het lichaam op waardoor het veilig kan worden getransformeerd.

Je eerste Practice dagen zijn meestal kort en uiteindelijk langer wanneer de hele primary serie (ongeveer 90 min.)is geleerd.

 

 

 

Moondays 2022

 

January

New moon: 2 Jan 2022
Full moon: 18 Jan 2022

February

New moon: 1 Feb 2022
Full moon: 16 Feb 2022

March

New moon: 2 Mar 2022
Full moon: 18 Mar 2022

April

New moon: 1 Apr 2022
Full moon: 16 Apr 2022
New moon: 30 Apr 2022

May

Full moon: 16 May 2022
New moon: 30 May 2022

June

Full moon: 14 Jun 2022
New moon: 29 Jun 2022

July

Full moon: 13 Jul 2022
New moon: 28 Jul 2022

August

Full moon: 12 Aug 2022
New moon: 27 Aug 2022

September

Full moon: 10 Sep 2022
New moon: 25 Sep 2022

October

Full moon: 9 Oct 2022
New moon: 25 Oct 2022

November

Full moon: 8 Nov 2022
New moon: 23 Nov 2022

December

Full Moon: 8 Dec 2022
New Moon : 23 Dec 2022

Pic Source: AYV